Learning Project (LP)

What is a Learning Project?

The learning project is  a subject-by-subject, personalized project for the year, in which the parent lists some of the resources and activities they will use to meet the competencies set out in the Quebec Education Plan (QEP).  You can also include any  other competencies of your choice.

Note that there are 5 compulsory subjects and that the QEP competencies must be targeted for each of them:

  • French (language of instruction or as a second language)
  • English (language of instruction or as a second language)
  • Mathematics
  • Science and technology
  • Social Sciences 

You can use the AQED template (at the bottom of this page), a document of your own design (as long as it contains the mandatory sections) or the DEM template found in DEM’s Secure Site for Homeschooling Providers.

When Must it Be Sent?

  • You must send your LP before September 30.

If you withdraw your child from school during the school year, the LP must be sent within 30 days of the date on which you withdraw your child from school (this does not necessarily correspond to the date on which you sent your home schooling notice).

Where to Send It?

The Learning Project should be sent to the Direction de l’enseignement à la maison (DEM).

If you are requesting services from your SSC/SB, you may need to provide them with your LP to justify your requests.

Direction de l’enseignement à la maison
Ministère de l’Éducation
600, rue Fullum, 11e étage
Montréal (Québec)  H2K 4L1

514-787-3583 ext. 5265
1-877-787-3583
Fax: 514-864-8921

Secure Site for Homeschooling Providers

What Should it Include?

  1. L’identité de l’enfant (car chaque PA doit être personnalisé).
    1. Le nom, la date de naissance et le niveau de l’enfant
    2. Le code permanent, si l’enfant a fréquenté une école. Autrement, indiquez que ce n’est pas applicable.  Si vous ne connaissez pas son code permanent, vous pouvez aussi laisser la case vide.
  2. Une description de l’approche éducative
    1. Nommez si vous utilisez des manuels scolaires, des jeux de société ou une pédagogie alternative. Assurez-vous que votre approche soit cohérente avec le reste de votre projet d’apprentissage. (Vous pouvez consulter du matériel sur les différentes approches pédagogiques pour vous inspirer.)
  3. Vos choix de modalités d’évaluation (voir la page Évaluation annuelle pour plus de détails)
  4. Un plan approximatif du temps qui sera consacré aux apprentissages
    1. Il n’est pas nécessaire de donner un horaire comme à l’école, vous pouvez donnez un approximatif par semaine, ou encore parler de votre routine typique.
  5. Les activités que vous prévoyez faire et les ressources que vous comptez utiliser pour permettre à votre enfant d’améliorer ses compétences dans chacune des matières obligatoires du PA.

Le ministère exige que toutes les compétences prévues au Programme de formation de l’école québécoise (PFEQ) se retrouvent dans la documentation qui lui est fournie. Ainsi, pour chaque projet ou chaque activité, inscrivez les compétences associées qui seront développées. L’AQED soutient que la loi sur l’instruction publique requiert une éducation appropriée et non équivalente à celle du système scolaire, donc d’autres programmes d’études, d’autres compétences pourraient être envisagés, l’interprétation du ministère est tout autre.

Le contenu du PA est défini dans l’article 5 du règlement sur l’enseignement à la maison.

Des gabarits et des documents-ressources sont disponibles dans la Zone des membres.

Voici ce que vous pourrez y trouver : 

Gabarits et document d’aide à la rédaction

  • Phrases pour aider à la rédaction du projet d’apprentissage 
  • Gabarit de projet d’apprentissage vierge pour primaire et secondaire
  • Gabarit du projet d’apprentissage – 1er cycle du primaire 

  • Gabarit du projet d’apprentissage – 2e et 3e cycles du primaire 

  • Gabarit du projet d’apprentissage Anglais langue d’enseignement, immersion française – 1er cycle du primaire 
  • Gabarit du projet d’apprentissage Anglais langue d’enseignement, immersion française – 2e et 3e cycle du primaire 
  • Gabarit du projet d’apprentissage – 1er cycle du secondaire 
  • Gabarit du projet d’apprentissage – 2e cycle du secondaire 
  • Gabarit / exemple d’un projet d’apprentissage fait par projets 

De nombreux exemples couvrant tous les cycles sont aussi disponibles. 

En tout temps, les membres de l’AQED qui en ressentent le besoin peuvent contacter le soutien aux membres pour obtenir de l’aide.

Questions About the Learning Project

  • How Many Pages Should My Learning Project Have?

    There’s no need to ramble, listing every activity, every resource and every project planned. It’s reasonable to write a complete learning project in just three pages.

    What Educational Materials are Accepted? Do I Only Have to Use Materials That Conform to the Progression of Learning (of the QEP)?

    You don’t have to use a Quebec curriculum or workbooks; the choice of methods is up to you. Many parents use material that does not expressly conform to the Ministry of Education’s Progression of Learning (for example, curriculum from another country, free activities from everyday life, etc.), adding discussions or outings to better target the required competencies.

    Does my Learning Project Have to Run From September to June?

    If you’re doing several activities over the summer, it’s totally possible to have your LP cover the period from June to June, for example.

    Can I Make Changes to My Learning Project?

    Selon le règlement, vous pouvez apporter des modifications au projet d’apprentissage quand vous le voulez. Vous devez aviser la DEM dans les 15 jours uniquement si la modification est significative. Plus votre projet d’apprentissage reste général, moins vous aurez de changements à documenter.

    • Ce qui est considéré comme une modification significative est sujet à interprétation.
    • Pour l’AQED, un changement significatif se situe dans l’ordre d’un changement radical d’approche éducative. Par exemple : passer d’un enseignement avec curriculum à des apprentissages naturels et informels ou vice-versa. Autre exemple : un enfant qui tombe malade et dont l’état de santé entraîne une impossibilité de faire la majorité des activités prévues dans le projet d’apprentissage.
    • Des changements tels que la fréquence des activités prévues, remplacer une activité par une autre équivalente, changer de manuel de mathématiques ou ne pas pouvoir faire certaines sorties prévues ne sont pas significatifs. Ces changements mineurs peuvent être abordés dans l’état de situation, si nécessaire.

    Gabarit d’un avis de changement significatif au projet d’apprentissage

    Should I Mention the Community Center My Child Attends or the Day They Spend at Grandma's?

    Vous n’avez pas à inclure de renseignements à propos des particuliers qui contribuent aux apprentissages de l’enfant. Vous n’avez pas à nommer non plus les groupes de soutien que vous fréquentez. Vous pouvez déclarer les tuteurs que vous engagez par exemple.

    Do I Have to Wait for a Response From the DEM Before Starting My Project?

    No, you don’t have to wait for a response from the DEM before starting your homeschooling project. In some cases, you may not be assigned a DEM Resource Person (RP) until late in the school year.

    Will I Receive a Response From the DEM After I Submit My Learning Project?

    Not necessarily. You will receive a reply if your project is not deemed to comply with the regulations. The content of your learning project will be evaluated to ensure that it complies with the regulations. The regulations stipulate that your DEM contact person may ask you for additional information if they feel that certain information is missing in order to assess the project.

    What Should I Do if My LP Does Not Meet the Requirements of the DEM?

    If the Learning Project submitted does not meet the requirements of the DEM, the Minister will notify the parents of their reasoning in writing. This notice includes recommendations for correcting the situation. The request for modification will be sent to you in writing, and you will have 30 days after the request to submit a new document.

    In general, the RPs will call you first to tell you what’s missing and suggest solutions. You can use their suggestions to modify your report and/or suggest your own ideas for modifying your LP.

    Although it may be difficult for parents to ask their DEM resource person for help, considering that they also play a role in judging their file, article 6 of the Homeschooling Regulation mentions that “The Minister is to provide assistance to the parents if they so require to develop the learning project.”  So don’t hesitate to ask.